فناوری‌های آهن اسفنجی(فرایند احیاء مستقیم Circored)

       فرایند احیاء مستقیم Circored، یک فرایند دو مرحله‌ای بستر متحرک است. این فرایند در دماهای احیای پایین عمل می‌کند و از گاز طبیعی برای تولید گاز احیاء استفاده می‌کند. فرایند از نرمه سنگ آهن که اندازه‌ی بین ۰/۰۳ تا ۱ میلی‌متر دارند استفاده می‌کند و آهن داغ بریکت شده(hot briquetted iron) تولید می‌کند.

       در مرحله اول نرمه سنگ آهن خشک و تا دمای حدود ۸۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد در یک سیستم پیش‌ گرم‌ کن بستر سیال گرم می‌شوند. نرمه های سنگ آهن خشک‌ شده به یک کوره(Circulating fluidized bed) منتقل می‌شوند. گرمای مورد نیاز از طریق احتراق گاز طبیعی و هوا که وارد کوره CFB می‌شوند تأمین می‌شود. تکه‌های کوچک حدود ۷۰% به فلز مورد نظر در کوره CFB احیاء می‌شوند. یک نسبت از تکه‌های کوچک جزئی فلزی شده از CFB کار گذاشته و وارد راکتور بستر متحرک(fluidized bed) می‌شوند. راکتور FB به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود و سرعت گاز در محدوده‌ی ۰/۵ تا ۰/۶ متر بر ثانیه دارد. نرمه های سنگ آهن در نهایت به میزان ۹۲ تا ۹۳% به فلز مورد نظر در راکتور FB تبدیل می‌شوند. گاز خروجی از بالای FB به CFB عبور می‌کند. محصول راکتور FB را در دمای حدود ۶۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد ترک می‌کند و سپس تا حدود ۶۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم می‌کند و به حالت نهایی تبدیل می‌شود.

       این روش به دلیل استفاده از نرمه سنگ آهن که ارزان می باشد می تواند رقیبی برای روش میدرکس و اچ وای ال باشد. ولی ضعف این روش درکنترل و ایجاد فشار بالا در کوره احیاء می باشد که اپراتوری این مورد کمی با مشکل همراه است.

مزیت‌های این فرایند عبارتند از:

  • توانایی فراوری کردن سنگ آهن ارزان قیمت به طور مستقیم.
  • شرایط انتقال گرما و جرم مناسب در کوره‌ی CFB.
  • سرمایه‌گذاری و هزینه‌ی عملیاتی پایین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *