تولید آهن اسفنجی به روش SL/RN

فرآیند SL/RN روشی است که در این روش از کوره های دوار استفاده میشود تحقیقات اولیه آن به حدود پس از جنگ جهانی دوم میرسد که شرکتهای مختلفی اعمم از اروپایی و آمریکایی در شکل دهی این روش حضور داشته اند. که نام این فرآیند از همین موضوع منشا گرفته است که هر حرف آن اول نام یکی از این شرکتها میباشد. ولی بیشتر تحقیقات در کشور آلمان انجام گرفته است .

تکنولوژی تولید در کوره دوار قبل از آهن اسفنجی با فرآیند تولید سیمان و آهک طراحی و شروع به کار نموده است. در واقع تولید آهن در این کوره ها بهینه سازی شده همان فرآیند تولید سیمان و آهک میباشد.

سنگ آهن در این فرآیند بصورت کلوخه یا گندله همراه با دغال کک نشو و مقداری آهک و دولومیت جهت تعدیل مقدار گورگرد موجو در ذغال سنگ از یک طرف کوره افقی دوار وارد آن میشود. کوره احیا یک کوره افقی مایل با زاویه حدود ۵ درجه میباشد.

کوره دراثر سوختن ذغال و ورود هوا و نرمه ذغال سنگ تا حدود ۱۰۰۰ درجه گرم میشود که مواد شارژ شده در قسمت اول کوره پیشگرم شده و در قسمت دوم تا ۹۲ درجه فلزی احیا می گردد.

مواد احیا شده گرم پس از خروج از کوره وارد یک کوره دوار خنک کننده میشوند تا درجه حرارت آنها پایین بیاید سپس با خروج از کوره خنک کننده و گذشتن از زیر دستگاه جداکننده مغناطیسی مواد فلزی از خاکستر جدا شده و برای انبار کردن یا انجام عملیات ذوب به کوره قوس منتقل گردد.

سنگ آهن مصرفی درکوره دوار دراین روش بدلیل درفشار نبودن کلوخه های مواد شارژ از حساسیت کوره های عمودی برخوردار نبوده و میتوان از انواع سنگهای آهن با دانه بندی کلوخه بین ۶ تا ۲۰ میلیمتر در این کوره استفاده نمود. حرکت کلوخه ها بصورت مداوم و به آرامی در داخل کوره افقی دوار میباشد.

ذغال سنگ مورد استفاده چون از نوع ارزان بوده و قابلیت تبدیل به کک را ندارد بسیار در دسترس میباشد. ذغال مورد استفاده میتواند تا حدود ۳۰% مواد فرار داشته باشد ولی کربن آن نباید کمتر از ۴۵% باشد .

دولومیت نیز بدلیل کاهش اثر گوگرد موجود در ذغال سنگ به مواد شارژ اضافه میگردد و همچنین باعث تسریع در عملیات احیا می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *