استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های القایی

       استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های القایی

       کمبود روز افزون ضایعات فلزی، مشکلات متعددی را برای واحدهای کوچک و بزرگ فولادی ایجاد کرده است که با جایگزینی درصدی از شارژ فلزی کوره با آهن اسفنجی یا بریکت، می‌توان به حل این معضل پرداخت.

کاربرد و مزایای استفاده از آهن اسفنجی در کوره القایی به شرح ذیل میباشد:

تولید فولاد با کیفیت بهتر:

       با جایگزینی آهن اسفنجی بجای قراضه، میزان مس، کروم، تنگستن، سرب، قلع و روی و سایر عناصر مزاحم و مضر در فولاد مذاب کاهش یافته و کیفیت و خواص مکانیکی محصولات تولیدی افزایش می‌یابد.
کاهش قیمت تمام شده فولاد :

       طبق ارزیابی‌های انجام شده، قیمت تمام شده فولاد خام، در کوره‌های القایی با شارژ ترکیبی قراضه و آهن اسفنجی، بین ۵ تا ۱۰ درصد، کمتر از قیمت تمام شده فولاد با شارژ ۱۰۰ درصد قراضه می‌باشد که بسته به شرایط کارفرما و در اختیار گذاشتن امکانات و نجهیزات، متغیر می‌باشد.
کاهش مدت زمان بین دو تخلیه :

       سهولت و سرعت انبارسازی، انتقال و شارژ آهن اسفنجی و عدم نیاز به تجهیزات و ماشین آلات سنگین در مقایسه با قراضه، علاوه بر کاهش قیمت تمام شده، موجب کاهش زمان بین دو تخلیه می‌شود.
ماهیت ناهمگون قراضه و عدم امکان شارژ مداوم آن موجب نوسان توان مصرفی در کوره گشته که علاوه بر افزایش زمان بین دو تخلیه، آسیب پذیری کوره را افزایش می‌دهد.
افزایش عمر نسوز کوره در صورت استفاده صحیح :

       ماهیت ناهمگون قراضه و سقوط یکباره آن به داخل کوره، منجر به آسیب دیدگی نسوز کف کوره و سایش جداره کوره می‌گردد، در نتیجه عمر نسوز کوره، کاهش می‌یابد. با توجه به تمهیداتی که در نحوه شارژ آهن اسفنجی در نظر گرفته شده و ماهیت یکنواخت آن نه تنها عمر نسوز کوره را کاهش نمی‌دهد، بلکه افزایش نیز می‌یابد.
امکان تعدیل عناصر مزاحم و خنک کردن مذاب :

       گوگرد و فسفر کمتر در آهن اسفنجی نسبت به آهن قراضه، امکان کاهش و تعدیل درصد آن‌ها را در حد قابل ملاحظه‌ای فراهم می‌سازد.

1 دیدگاه برای “استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های القایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *