سنگ آهن دانه بندی

 

سنگ آهن دانه بندی – ریز و درشت دانه(Fines-Lumps)

       سنگ آهن دانه بندی شده فقط در کوره‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد چون عیار آن پایین است. عیار سنگ آهن مورد نیاز این روش، سنگ آهن با عیار بالای ۵۰ درصد می‌باشد. محصول تولید شده توسط این روش، با عیار ۶۰ الی ۶۸ درصد می‌باشد که مناسب کوره بلند جهت تولید فولاد می‌باشد.

در این روش، طی ۲ الی ۳ مرحله، عملیات خردایش انجام می‌شود و توسط سرند ارتعاشی، وابسته به اندازه آن‌ها به ۲ گروه ذیل تقسیم می‌شوند.

انواع سنگ آهن دانه بندی تولید شده بر اساس اندازه:

  • دانه ریز (Fines)
  • دانه درشت یا کلوخه (Lumps)

       در نوع ریز دانه یا (Fines) ابعاد دانه‌ها بسیار کوچک بوده و اندازه آنها بین ۰ تا ۱۰ میلیمتر می‌باشد. ولی در نوع دانه درشت(Lumps)، دانه‌ها درشت‌تر بوده و اندازه آنها، بین ۱۰ الی ۳۰ میلیمتر می‌باشد. عیار این ۲ هم بین ۵۷ الی ۶۳ درصد می‌باشد ولی عیار ۴۲ درصد هم برای آن مشاهده شده است.

       بعد از جداسازی بر اساس اندازه، نوبت به جداسازی آهن پرعیار از بخش کم عیار می‌باشد. این جدایش توسط روش‌های مغناطیسی انجام می‌شود. اکنون سنگ آهن ما در ۲ کلاس ابعادی آماده شده و آماده بهره‌برداری در کوره بلند می‌باشد.

       لازم بذکر است که برای تولید سنگ آهن، جهت استفاده در روش احیای مستقیم و کوره‌های قوس، باید از فرآوری سنگ آهن از روش کنسانتره سنگ آهن استفاده کنیم و سپس به گندله سنگ آهن تبدیل کرده و به آهن اسفنجی تبدیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *