روش های فرآوری کانسنگ آهن(بخش اول)

کانسنگ نوعی سنگ حاوی فلزات و عناصر مهم و ارزشمند است که از معدن استخراج می‌شود و سپس طی فرآیندی عناصر مورد نیاز از آن گرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های فرآوری کانسنگ آهن

به طور کلی هر کارگاه فرآوری کانسنگ آهن شامل سه مرحله می باشد:
۱-سنگ شکنی و خردایش
۲-پرعیار کردن
۳-جداسازی مایع از جامد
در هر یک از این مراحل، روش های متفاوتی را می توان به کار برد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

سنگ شکنی و خردایش سنگ آهن
سنگ شکنی و خردایش اولین بخش از کارگاه فرآوری کانسنگ آهن می باشد و بیش از نیمی از هزینه ی فرآوری و بیش از ۷۰ درصد انرژی مصرفی در کارگاه را به خود اختصاص می دهد، لذا بررسی و کاربرد روش هایی که بتوانند در کاهش مصرف انرژی و هزینه اثر بگذارند، می تواند در اقتصاد کارگاه نقش مهمی را ایفا نماید. یکی از مهم ترین اهداف خردایش، آزادسازی کانی های با ارزش از مواد غیرقابل استفاده در درشت ترین ابعاد ممکن است. بنابراین با کاهش میزان خردایش، مصرف انرژی، میزان نرمه و هزینه های جدایش کمتر و فرآیند نیز ساده تر می شود. در حقیقت تولید یک محصول پرعیار(پرعیارسازی کانسنگ های اکسیدی آهن) و یا یک محصول آرایش و یا پیرایش یافته(پیرایش کائولن با حذف ناخالصی های آهن) در گروی مطالعه دقیق تعیین درجه ی آزادی است.

در مورد خردایش کانسنگ های آهن، فرآیند های متفاوتی وجود دارد که که می توان به سیستم سنگ شکن فکی برای تولید موادی با ابعاد درشت، ژیراتوری ثانویه و مخروطی برای تولید موادی با ابعاد متوسط و آسیاب های میله ای و گلوله ای برای موادی با ابعاد بسیار ریز اشاره کرد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *